W dzisiejszych czasach, dbanie o odporność stało się kluczowym elementem zdrowego stylu życia. Coraz więcej osób szuka naturalnych metod wzmacniania odporności, aby zapobiec chorobom i zachować zdrowie. Jednym ze sprawdzonych sposobów jest wykorzystanie wiedzy Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TMC). Ta starożytna forma medycyny opiera się na holistycznym podejściu do zdrowia. Jesień w tradycyjnej medycynie chińskiej jest jednym z czterech głównych sezonów, które odgrywają kluczową rolę w harmonii i równowadze organizmu. 

Jesień według TCM, dominujące elementy

W TCM, każdemu sezonowi przypisany jest jeden z pięciu elementów, a jesień jest związana z metalem. Odpowiada to zasadzie równowagi, czystości, a także umiejętności odcinania się od tego, co jest zbędne. Organem rządzącym jesienią są płuca, a także związane z nimi jelita grube. Płuca odpowiedzialne są za oddychanie i witalność, a jelita grube za usuwanie toksyn z organizmu. Właściwa praca tych organów jest kluczowa dla utrzymania zdrowia w okresie jesieni. W jesieni energia Qi (czyli życiowa energia) ma tendencję do schładzania. Dlatego ważne jest dbanie o to, aby organizm był odpowiednio ogrzewany, a system odpornościowy był silny, aby chronić przed częstymi infekcjami.

5 wskazówek na wsparcie odporności jesienią 

W tradycyjnej medycynie chińskiej ważne jest dostosowanie stylu życia i diety do sezonu, aby wspierać zdrowie i unikać dolegliwości. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w utrzymaniu równowagi organizmu w okresie jesieni:

  1. DIETA

Wybieraj pokarmy, które wspierają płuca i jelita grube, takie jak kapusta, dynia, grzyby, jabłka, orzechy, cebula czy imbir. Unikaj pokarmów zbyt surowych, zimnych i wilgotnych, które mogą obciążać układ pokarmowy.

  1. CIEPŁY UBIÓR

Ubieraj się odpowiednio: Zmiany temperatury w jesieni mogą być znaczne (poranki są już chłodne!), więc odpowiednie ubranie się, aby uniknąć przeziębień, jest kluczowe.

  1. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Regularna, umiarkowana aktywność fizyczna pomaga w utrzymaniu życiowej energii wspiera funkcjonowanie płuc. Wybierz się na wrześniowy spacer, zbieranie grzybów w lesie, delikatny jogging czy wypad w góry z rodziną i znajomymi. 

  1. OGRANICZENIE STRESU

Dbaj o odpowiednią ilość snu i stosuj techniki relaksacyjne, aby zminimalizować wpływ stresu na organizm. Stres to jeden z głównych powodów osłabienia organizmu, przez co łatwiej złapać infekcje.

  1. HERBATY ZIOŁOWE 

Herbaty ziołowe są znane ze swoich właściwości wzmacniających odporność. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy, witamin i minerałów. Wśród mieszanek na bazie herbaty szukaj jesienią również ziołowych, rozgrzewających dodatków, takich jak imbir, owoce dzikiej róży czy kurkuma. Twoje ciało będzie Ci wdzięczne!

herbatka na wzmocnienie odporności IMMUNE SISTER

Wzmocnienie odporności to proces, który wymaga zaangażowania i systematyczności. Herbaty oraz herbatki ziołowe są jednym z prostszych sposobów na codzienne wsparcie odporności. Możesz je spożywać jako napoje popołudniowe lub wieczorne. Pamiętaj jednak, że żaden suplement diety, w tym herbaty, nie zastąpi zdrowego stylu życia i zrównoważonej diety. Łącz tych kilka wymienionych wyżej strategii na wsparcie odporności we wrześniu, a poczujesz różnicę! Sezon przeziębień jest już na horyzoncie, ale nie musisz dać się mu pokonać. Zawalcz o siebie i swoje zdrowie! 


Źródła:

Zeng, J., Jiang, S., & Wu, W. (2017). An overview of clinical research on traditional Chinese medicine in treatment of influenza in the past 20 years. Zhonghua yi shi za zhi (Beijing, China: 1980), 47(1), 11–14.

Chan, A. S., Cheung, M. C., Sze, S. L., Leung, W. W., & Shi, D. (2013). Shaolin Dan Tian Breathing Fosters Relaxation in Schoolchildren: A Pilot, Randomized Controlled Trial. Evidence-based complementary and alternative medicine: eCAM, 2013, 275090.

Wang, Y., & Dong, H. (2013). Clinical research on acupuncture and moxibustion treatment of functional constipation. Zhongguo zhen jiu = Chinese acupuncture & moxibustion, 33(10), 907–910.

Harvard Health Publishing. (2020). How to boost your immune system. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system

National Sleep Foundation. (n.d.). How sleep affects your immunity. https://www.sleepfoundation.org/physical-health/how-sleep-affects-your-immunity

Mayo Clinic. (2021). Exercise and illness: Work out with a cold? https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/expert-answers/exercise/faq-20058494

WebMD. (2021). The benefits of zinc. https://www.webmd.com/diet/supplement-guide-zinc#1

National Center for Complementary and Integrative Health. (2016). Echinacea. https://www.nccih.nih.gov/health/echinacea

Healthline. (2021). Can ginger tea help with colds and the flu? https://www.healthline.com/nutrition/ginger-tea-for-colds#ginger-and-immunity

Comments (2)

Dodaj komentarz

Zamknij
Zaloguj się
Zamknij
Koszyk (0)

Brak produktów w koszyku. Brak produktów w koszyku.




0